Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 9. listopadu 2011 

Nová podání:
* Stížnost na týdeník Region Podbořanska, kde podle stěžovatele bylo poškozeno jeho jméno. Bude dotázána redakce.

* Dopravní podnik hl.m. Prahy prostřednictvím advokátní kanceláře M. Nacherové Goldové žádá přezkoumání článků v Hospodářských novinách, které se týkají nákupu autobusů. KPE o stanovisko požádá šéfredaktora P. Šabatu.
* Rudolf Desenský – údajná štvanice na něj v médiích – přišly dva materiály, oba k prozkoumání obdržel kol. Šíma.
Řešená podání:
* Brněnský primátor Roman Onderka zřídil v létě soukromou infolinku na adrese info@romanonderka.cz. Tato adresa je uváděna v tiskových zprávách primátora jako adresa pro dotazy novinářů. Podle stížnosti však chodily doručenky nejen od primátora, ale i z adresy brněnské redaktorky deníku Blesk. Primátor i redaktorka stěžovateli potvrdili, že jí otázky chodily do kopie. Odůvodnili to korektorskou prací redaktorky pro primátora. Ovšem nevysvětlili, proč jí jako korektorce chodí dotazy novinářů a ne jen odpovědi primátora. Stěžovatel se ptá, zda je etické, když redaktorka jedněch novin přímo spolupracuje s politiky a jako bonus získá přehled o tom, na čem pracují její kolegové z ostatních redakcí. Byl dotázán primátor R. Onderka. Jeho vyjádření přišlo po zasedání komise a bude projednáno 7. prosince.
* K podání na Aktuálně.cz byla dotázána redakce. Komise obdržela vyjádření Jakuba Ungra, ze kterého vyjímáme: „Rozporovaný text zachycuje výhradně fakta tak, jak se stala. Chápu, že pohled na „novinářskou zkratku titulkování“ může být někdy subjektivní, v tomto případě však myslím nepřekračuje meze editorské licence. Slovo „bomba“ je v nadpisech či textech obecně užíváno, přičemž se obvykle otrocky nedoplňuje „míra reálnosti hrozby“. Zpochybňování headlinu (jednotlivých vět) vytrženě bez snahy vnímat obsah jako celek podle mého soudu není relevantní. Často - v online obzvlášť - to může vést k mylným závěrům (už první text byl bezprostředně po vydání aktualizován a rozšiřován, jak se daly události do pohybu).“ 
KPE v tomto případě zatím nedospěla k jednotnému závěru, zda má novinář děje vyvolávat, nebo popisovat. 
*Stížnost na porušení novinářské etiky a podezření na rasismus zveřejněním článku v Ústeckém deníku s názvem „Chcete koupit nádraží? V Ústí ho prodávají!“ Byla dotázána redakce. Zatím bez odpovědi.

*Stížnost Filipa Vávry na časopise Respekt, v jehož internetovém vydání vyšel článek, který útočí na jeho osobu a píše se v něm, že má na svědomí všechno možné od násilí v Janově po vydávání antisemitské propagandy. Stěžovatel uvádí, že nebyl nikdy za podobné činy odsouzen. Podklad byl k vyjádření již dvakrát přeposlán šéfredaktoru Respektu. Zatím bez odpovědi. Bude naposledy urgováno, pokud KPE nedostane odpověď, rozhodne sama.

* Otmar Homolka žádá o stanovisko k materiálu Okénko Karlovaráka, který publikoval Karlovarský deník. Podle stěžovatele jde o placenou inzerci. Otázka pro komisi zní, zda takový článek lze publikovat jako inzerci, navíc anonymně. K materiálu byla dotázána redakce. Odpověď zatím nepřišla.

* Stížnost Martiny Beckové na redaktora časopisu Zeměměřič Radka Petra, že v článcích používá nepravdivé informace. KPE se obrátila s dotazem na dotyčného redaktora. Má k dispozici i inkriminované články, stejně jako vyjádření redaktora R. Petra, a dopis Zdeňka Kolínského, který dává za pravdu R. Petrovi. M. Becková mezí tím byla z katastrálního pracoviště v Chomutově odvolána a KPE se nepodařilo ji kontaktovat. Podle dostupných informací byla v této věci podána žádost o prošetření k Inspekci ministra vnitra. Členové KPE po seznámení s dokumenty definitivně rozhodnou na schůzi 7. prosince


Příští schůze se bude konat 7. prosince od 18 hodin na FSV UK.
Zapsala B. Osvaldová

